2004 – Vincent

vincent plakatPressemeddelelse, Frederiksværk 9. august 2004

Frederiksværks amatørteaterscene ”Støbeskeen” har d. 24. okt. 2004 premiere på ”Vincent den Anden” – en psykodramatisk komedie i 13 scener for 6 personer.

 Det er ikke hver dag, de alternative kræfter får magt, som de har agt, men i dette tilfælde går det på underfundig vis anderledes:

Det kommer ikke bag på nogen, at det psykiatriske hospitals ukronede konge overlæge Gerhard Odderskov render ind i store problemer, da hans gamle skolekommaret Hans Eiler Blinkenberg bliver bestyrelsesformand og hiver skeletterne ud af skabet og vil have hævn. Det er jo i og for sig ret trivielt. Hans Eiler har dog ikke taget højde for de lange ventelister for by-pass-operationer, som desværre er en forbistret hæmsko, når man er syg men ikke lige har forbindelserne i orden.

Det er også ganske hverdagsagtigt, at Lars Kjeldsens kone Birgit ikke har særlig stor forståelse for hans problemer på jobbet. Det er ligeledes også temmelig trivielt. Det usædvanlige er, at det bliverden direkte årsag til, at Lars kommer til at få øgenavnet ”Vincent d. Anden”.

Men at den unge Ph-D-studerende Ingelise Brandt med djævelens-vold-og-magt vil introducere alternative behandlingsmetoder på den psykiatriske afdeling, det ryster trods alt både Lars, konen og alle de andre i deres grundvold – så selv fiskene i akvariet svømmer forvildet rundt og ved ikke, hvad de skal gøre af sig selv.

Og at Susanne – Birgits gamle skolekammerat – så får en altafgørende indflydelse på Lars’ behandlingsforløb skyldes ikke en tilfældighed men er snarere en nødvendig konsekvens af, at der trods alt findes mere mellem himmel og jord, end man lige regner med.

Og netop dét havde ingen vel i deres vildeste fantasi forestillet sig – i hvert fald ikke på forhånd!

Amatørteateret ”Støbeskeen” barsler igen med en ’egen-produktion’, hvor alt fra start til slut er lavet af foreningens egne medlemmer. Stykket er skrevet af Peter Hyldahl, som også instruerer sammen med Bodil Sixhøj Hyldahl. På scenen ses gamle Støbeske-kendinge: Bente Aagaard, Steen Riis Sørensen, Per Kruse, Pernille Prag, Winnie Petersen samt Kasper Jeppesen. Jørgen Astrup og Claus Jensen står for lys og lyd.

Pressemeddelelse, Frederiksværk 17. oktober 2004

Støbeskeen, Frederiksværk: ”Vincent d. Anden”

Amatørteateret ”Støbeskeen” barsler igen med en ’egen-produktion’, hvor alt fra start til slut er lavet af foreningens egne medlemmer. Stykket er skrevet af Peter Hyldahl, som også instruerer sammen med Bodil Sixhøj Hyldahl.

På scenen ses gamle Støbeske-kendinge: Bente Aagaard, Steen Riis Sørensen, Per Kruse, Pernille Prag, Winnie Petersen samt Kasper Jeppesen.

Jørgen Astrup og Claus Jensen står for lys og lyd.

Det er ikke hver dag, de alternative kræfter får magt, som de har agt, men i dette tilfælde går det på underfundig vis anderledes:

Det kommer ikke bag på nogen, at det psykiatriske hospitals ukronede konge overlæge Gerhard Odderskov render ind i store problemer, da hans gamle skolekommaret Hans Eiler Blinkenberg bliver bestyrelsesformand og hiver skeletterne ud af skabet og vil have hævn. Det er jo i og for sig ret trivielt. Hans Eiler har dog ikke taget højde for de lange ventelister for by-pass-operationer, som desværre er en forbistret hæmsko, når man er syg men ikke lige har forbindelserne i orden.

Det er også ganske hverdagsagtigt, at Lars Kjeldsens kone Birgit ikke har særlig stor forståelse for hans problemer på jobbet. Det er ligeledes også temmelig trivielt. Det usædvanlige er, at det bliverden direkte årsag til, at Lars kommer til at få øgenavnet ”Vincent d. Anden”.

Men at den unge Ph-D-studerende Ingelise Brandt med djævelens-vold-og-magt vil introducere alternative behandlingsmetoder på den psykiatriske afdeling, det ryster trods alt både Lars, konen og alle de andre i deres grundvold – så selv fiskene i akvariet svømmer forvildet rundt og ved ikke, hvad de skal gøre af sig selv.

Og at Susanne – Birgits gamle skolekammerat – så får en altafgørende indflydelse på Lars’ behandlingsforløb skyldes ikke en tilfældighed men er snarere en nødvendig konsekvens af, at der trods alt findes mere mellem himmel og jord, end man lige regner med.

Og netop dét havde ingen vel i deres vildeste fantasi forestillet sig – i hvert fald ikke på forhånd!

spilledatoer:  Torsdag 28. okt 19.30        Fredag 29. okt 19.30          Søndag 31. okt 15.00         Tirsdag 2. nov 19.30             Torsdag 4. nov 19.30          Fredag 5. nov 19.30           Tirsdag 9. nov 19.30           Fredag 12. nov 19.30             Søndag 14. nov 15.00        Tirsdag 16. nov 19.30         Torsdag 18. nov 19.30        Fredag 19. nov 19.30

 

Pressemeddelelse, Frederiksværk 28. september 2004

”Vincent d. Anden” af Peter Hyldahl

Amatørteaterforeningen Støbeskeen

Når man skærer sit eget øre af med en brødkniv, er det naturligvis ikke for sjov. Men alligevel spiller den navnkundige kunstmalers fatale selvamputation en vigtig rolle i denne dramatiske komedie.

For det er dybest set grotesk og komisk, hvordan ægteparret Lars og Birgit uforvarende bliver infiltreret i magtkampen mellem den onde overlæge og det psykiatriske hospitals bestyrelsesformand. Hvis ikke den unge, forblommede phd-studerende og healeren fra Karmelitten var kommet på banen i tide, så kunne det hele have endt i en frygtelig tragedie. Det drejer sig om, hvem der i virkeligheden har magt, og hvem der så i sidste ende vinder, og det er jo en grum historie!

Tør De se denne forestilling, så spiller amatørteateret Støbeskeen ”Vincent d. Anden” 11 gange i perioden 28.okt. til 19.nov. Tør De lade være?

 

Pressemeddelelse, Frederiksværk 17. oktober 2004

Støbeskeen, amatørteateret i Frederiksværk:

”Vincent d. Anden” – et magtspil af Peter Hyldahl

Lars Kjeldsen har aldrig interesseret sig spor for malerkunst, men alligevel kommer Vincent van Gogh, der bl.a. kendes for at have skåret sit eget øre af, til at spille en vigtig rolle i hans liv.

Og Lars og hans kone Birgit bliver uforvarende gjort til brikker i et magtspil mellem en ond overlæge og en nyvalgt formand for hospitalets bestyrelse.

Det hele ser ud til at ende i en frygtelig tragedie, da en ung phd-studerende og en healer med egen butik kommer på banen.

Det drejer sig om, hvem der i virkeligheden har magt, og hvem der i sidste ende vinder – og som i det virkelige liv er det jo en grum historie!

Tør du se denne forestilling? Så spiller amatørteateret Støbeskeen ”Vincent d. Anden” 12 gange i perioden 28. okt. til 19. nov.

Tør du lade være?

Instruktion: Peter Hyldahl og Bodil Sixhøj Hyldahl

Medvirkende: Kasper Jeppesen, Winnie Petersen, Bente Aagaard, Pernille Prag, Per Kruse og Steen Riis Sørensen – alle Støbeskeen, Frederiksværk.

 

Pressemeddelelse, Frederiksværk 17. oktober 2004

”A horse, a horse! My kingdom for a horse!” Sådan skreg den magtsyge Richard d. III på slagmarken, da han – i Shakespeares skuespil – dødeligt såret indså, at hans grusomme og forfærdelige ugerninger alligevel ikke bar frugt: Hans liv som Englands konge varede kun nogle få dage. Også Macbeth trak lange blodige spor efter sig, da magtsygen for alvor fik tag i hans sind, og al empati og anstændighed forsvandt som dug for solen.

Den nye danske film ”Kongekabalen” går p.t. sin sejrsgang på biografernes lærreder landet over. I filmen går magt og magtmisbrug hånd i hånd, når politikere, spindoktorer og journalister i fællesskab får manipuleret virkeligheden i den ønskede retning. Selvom vi i familien Danmark sidder med berettiget væmmelse og fulde af hån i vores dybe lænestole, så elsker vi samtidig dette tema, fordi det rammer os alle dybt i hjertekulen. Vi ser dagligt, hvordan magten korrumperer og fordrejer hovedet på selv anerkendte og fornuftige mennesker. Og vi kender alle til magtkampene både på vores arbejdspladser og i vores parforhold.

Det har alle dage været en fundamental problemstilling, hvor langt mennesket vil gå for at opnå eller opretholde magt. Så måske er magtbegæret netop en af de urkræfter, som får adrenalinet til at pumpe og pulsen til at slå, så vi for alvor mærker, at vi lever.

Da ”Vincent d. Anden” i allerhøjeste grad handler om magt contra afmagt, håber vi fra Støbeskeens side, at publikum vil blive oprigtigt grebet og berørt af forestillingen, mens vi i samme åndedrag minder publikum om, at det hele jo heller ikke skal tages alt for alvorligt!